Motiverende blog: Diëten is frustrerend! 😊 deel 2 😲

Het is nog steeds rekening houden met wat ik eet en vooral niet eet, gestart met  12e +/- dieetweek. Het gaat langzamer. Je drinkt al eens wijntje of glas cava, of als ik iets van de ‘verboden’ lijst eet, oei oei… dan blijft mijn gewicht gewoon hangen… Ik dacht nog misschien is mijn weegschaal defect 😊, nieuwe batterijtjes er in? 😊 Maar nee, noppes! Een gewichtsverliesplateau bereikt. Super frustrerend want ik wil er nog 5 kg af. Wat kan je nog doen als extra inspanning, en toch af en toe proeven van het leuke lekkere leventje… (of is dat een conditio sine qua non 😊?) Even mezelf een riem (met een gaatje minder) onder het hart steken (en omgekeerd ja zoek maar even op beiden juist 😊). Motiverende blog: Diëten is frustrerend! 😊 deel 2 😲en ja ook nog een deel 3 binnenkort.

Waarom kom je eens 50+ je zo snel bij en zie je die weegschaal altijd vlugger de verkeerde kant uit gaan? Waarom slagen we er niet meer in de kilo’s er gemakkelijk af te houden zoals een paar jaar geleden?

Grote boosdoener: je metabolisme gaat in een andere modus! Metabolisme is de stofwisseling in je lichaam die zorgt onder meer voor verbranding en het omzetten van voedingsstoffen in energie. Reden:

  1. Naarmate je ouder wordt heeft je lichaam minder energie nodig. Als je niet wil bijkomen moet je OF ANDERS GAAN ETEN zodat je minder calorieën op neemt, OF MEER SPORTEN EN BEWEGEN zodat je meer energie verbrandt. Of beiden combineren natuurlijk 😊 (deze blog)
  2. Door je menopauze en ouder worden vertraagt je metabolisme. Dus dat is 2x pech. (dit is voor een volgende blog)

Leren anders eten!

Eens 50+ begint voor velen dat gevecht met die weegschaal. Je kan extra wandelen, fietsen of sporten maar als je jezelf daarna beloont met koffie en taart, een glas wijn of biertje of als je uitgebreid ontbijt met vettige croissants en kaas… ja dan zal het ook niet lukken. Daarom…

Maak gezonde keuzes

Ik lees tegenwoordig de voedingsetiketten op producten. Wat zit er in? Hoeveel vetten, suikers, koolhydraten, hoeveel calorieën? Light is niet altijd beter laat staan gezonder. Maar door een aantal zaken te beperken in je voeding, of zelfs een tijdje te schrappen zal je al resultaat hebben op je weegschaal. Kies je voeding naar je eetpatroon… maar gezonder!

Pas je porties aan

Hoe groter je bord hoe meer je eet! Je vult je bord naargelang zijn grootte… Je luistert niet naar je hongergevoel maar onze moeders hebben ons ingeprent ‘je bord leeg eten aub!’… nee hoeft niet! Eet ook dat laatste restje niet aub!  Beter, neem een bowl of een dessertbord en maak je porties kleiner. Of eet met stokjes in plaats van grote happen met een vork. Of leg je vork neer tussen elke hap, je bent langer bezig bent met je lunch, psychologisch of niet… na een tijdje is je ‘hongergevoel’ weg.

Tip: weeg je porties af. De eerste weken van mijn dieet  woog ik alles 50 gram garnaaltjes of feta was exact 50 gr… nu doe ik het meer op het gevoel en ja ik vrees dat die porties van 50 gram toch kleiner waren 😊

Koning, keizer, admiraal… (oh nee dat is van Popla😊😊)

Ontbijten als een koning, lunchen als een edelman en dineren als een bedelaar, dat helpt zeker als je wil afvallen. Een gezond groter ontbijt zwengelt je verbranding aan. En ’s avonds je minst copieuze maaltijd, niet té laat of té calorierijk, zodat je lichaam nog optimaal kan verwerken.. En die lekker vettige avondsnacks voor tv die mogen al helemaal niet…  Want dan komen er ’s nachts van die ambetante beestjes die je kleren versmallen 😊😊

Drink meer water!

Soms denken we dat we honger hebben of zin in iets, maar eigenlijk hebben we vooral dorst. Dus schenk jezelf een groot glas water uit… met wat leuke ijsblokjes, of met wat munt of citroen aroma. Ja dat water beter is voor je gestel en zeker als je dieet daar hoeft geen uitleg bij. 😊

100 x 100 calorieën minder: leuke blog met 100 kleine doenbare tips om je calorieverbruik te minderen (een aanrader om even te lezen)

Mijn anders eten:

Ik ben een dieet-ervaringsdeskundige 😊, wat mij helpt is eten volgens de principes van de gescheiden voedingsgroepen (ondertussen -8 kg). Het Atkins of South Beach dieet van jaren terug, of van die oude knar Montignac, of de recente voedingsgoeroes als Pascale Naessens of Sandra Bekkari, allen volgen hetzelfde principe van gescheiden voedingspijlers. Basis: eet NOOIT VETTEN SAMEN MET KOOLHYDRATEN want die gaan rechtstreeks naar buik en heupen… 😊

Kies voor eiwit-vetmaaltijd = kaas/vlees/vis/ei (vet) met koude of warme groenten (proteïnen). Bijvoorbeeld een lasagne van alleen maar groenten (no pasta!) met ricotta en geraspte kaas on top kan best (recept hier). Of eet eiwit-koolhydraatmaaltijd, dus pasta (aardappelen/rijst/ couscous/brood) met tomaten-paprika-saus zonder vlees of geraspte kaas maar doe er handvol rucola-sla over (recept hier)… njammie 😊.

Een dieet waar je je koolhydraten schrapt is echt gemakkelijk vol te houden, maar op de duur zou je een moord begaan voor een lekkere bruine boterham met kaas… 😊

Het lukt alleen als je het zelf wil!

Wil je afvallen dan zal je je eetgewoontes moeten aanpassen, en ook meer bewegen is noodzakelijk. Meer sporten leidt (lijdt😊) tot meer energieverbruik en meer spiermassa waardoor je lichaam weer meer energie verbruikt om deze spiermassa op peil te houden.

Kom uit je comfortzone en start met iets nieuws. Een vriendin heeft een indoor trampoline gekocht. Ik heb mijn springtouw terug gevonden😊 en de routine is er nog niet maar toch. Huppel… huppel… Of er zijn ook online fitness programma’s die je in alle ‘rust’ thuis kan volgen. Zie hier een paar work-outs voor thuis https://www.womenshealthmag.com/nl/beste-workouts-thuis-sportschool/) Of je kan een fitness-app downloaden waarmee thuis sporten een makkie wordt (zie hier voor inspiratie bij WOman’sHealth)

Ga wandelen! Omwille van COVID 19 organiseren vele wandelclubs tijdelijke parcours in je regio(zie oa hier). Of hou je van cultuur, er zijn momenteel zoveel stadswandelingen die je van het ene historische gebouw naar het andere brengen (klik oa hier).  Idem dito met de fiets, verken je buurt leer nieuwe streken kennen (klik oa hier) of doe je boodschappen en bezoekjes te voet of met je (elektrische) fiets… Motiverende blog: Diëten is frustrerend toch!  deel 2 

It is all up to you…Je moet je lichaam vragen af en toe iets extra’s te doen zodat het niet vastroest  en ook… je zwengelt je verbranding aan. Vooral volhouden, en dat is lastig 😊.

Tip: ik had onlangs een babbel met een van de vele wandelaars die passeren voor mijn deur, hij had een harnas aan met extra gewichtjes en stapte ook aan een ferm tempo gewoon om zijn lichaam meer energie te laten verbruiken. Dus een optie is een extra zware rugzak of keien in je zakken 😊.

Een schransdagje mag!

Sporten is goed, anders en gezonder eten ook… maar eens een dagje foert zeggen mag ook eens. Opgelet dat je goede gewoontes en resultaten ook niet af leert, want je wordt vlug weer verleid… Dus best niet toegeven aan al te veel foertdagjes want het is moeilijk terug te keren naar ‘gezond’ en ‘afvallen’ (Yes I know!).

Een vriendin eet tijdens de week mager en gezond en sport, om tijdens het weekend dan een uitspatting te doen, eventjes gecontroleerd te schranzen 😊. Zo heb je iets om naar uit te kijken welk dieet je ook volgt. Eventjes die broeksriem wat losser, als je deze op maandag dan maar weer wat meer aanspant.

Tip: sta dan niet op maandag al op de weegschaal maar wacht tot donderdag, dan heeft je lichaam tijd gehad terug in dieet/verbrandingsmodus te gaan en zijn die extra’s verwerkt.

Saboteer je succes niet!

Zoek iets wat je leuk vindt! Kies voor een dieet dat je mits wat inspanning kan volhouden. Je wordt geen vegetariër als je niet van groenten houdt, dan volg je ook best geen koolhydraatarm of keto dieet, ga dan eerder voor een 16/8 intermittent fasting of een traditioneel vetarm dieet.

Kies ook je doel, maar hou het realistisch. Ik kijk niet verder dan de volgende 5 kilogram. Eerst de 80 gehaald, nu uitkijken naar die 75 grens.

Niet iedereen houdt van hetzelfde. Je partner houdt van joggen, maar jij haat lopen dan zal je het niet lang volhouden. Als je zus van spinnen (niet de beestjes) houdt maar jij rijdt niet graag berg op… start niet met die work-out. Er zijn zoveel keuzes om iets leuks te doen!

Motiverende blog: Diëten is frustrerend! 😊 deel 2 😲

Zorg gewoon dat het lukt met kleine succesjes, kleine overwinningen... Zien dat je weegschaal daalt en je kleren weer passen, is een super motivator. Kijk naar het grote geheel en stel je doelen breder. Zeg niet ik ga elke dag 5 km wandelen maar ga gewoon elke dag meer wandelen én bewegen dan dat je tot nu toe deed. Bredere opties geven je meer vrijheid en elimineren excuses die je kunnen laten struikelen zoals ‘geen tijd om te koken/om te bewegen’…

Doen hé!

Xoxo Ninon Motiverende blog: Diëten is frustrerend toch!  deel 2 

Lees ook deze blog over diëten als je eens wat meer wil weten over  koolhydraatarme-toetjes   en deel 1 natuurlijk Motiverende blog: Diëten is frustrerend toch! 😊 deel 1 😲

Alle foto’s zijn gratis te gebruiken van Pexels

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.