Je looks communiceren, je kleding is communicatie!

Een ietwat relativerende foto 🙂  bij deze wat ernstiger Fifty-licious blog.  Je looks communiceren, zeggen anderen hoe zij jou moeten zien (en of dit nu juist is of fout laat ik in het midden). Daarom  wat wil je communiceren, naar wie wil je wat duidelijk maken, welke weerklank wil je waar vinden?  You only have one chance to make a first impression!  Dus kan je dan beter stijlvol over straat te huppelen? Of is het dan eerder schrijden 🙂 Enkele bedenkingen voor Fifty-licous madammen, die met hun look hun zijn willen onderstrepen…

Outfits zijn reacties op sociale situaties

Kleding is een vorm van communicatie.

Er is een theorie dat, ongeacht wat je in het leven doet, je altijd iets communiceert. Lichaamstaalexperten hebben een hele loopbaan rond zo een theorieën opgebouwd – net als stylisten (denk maar aan de kleurentypes, of aan Jani of aan Lien…) Je kan je ochtend outfit niet zomaar samen flansen tot iets, tot ‘ik neem maar wat’ of ‘wat doet het er toe’… Nee er moet een zekere esthetische aantrekkingskracht van uit gaan van je présence.
En allerbelangrijkst,  het is ook een vorm van zelfexpressie, een individuele uitdrukking van je zijn. Je kleding zegt wie je bent.  Je looks praten tegen de mensen om je heen, of je dat nu je bedoeling is of niet.  Dus hou er misschien een beetje rekening mee de volgende keer als je voor je kleerkast staat. En kies misschien voor dat vrouwelijke jurkje, of die frivole bloes, of durf zo een boho chic palazzo broek met print… Ja ik ga er met toch nog zo eentje aanschaffen… en zo een lange bloemenjurk ook… En laat die jeans met die slobbertrui maar in je kast, die is goed voor op zondag als je vlug om boterkoeken gaat.
Outfits zijn reacties op sociale situaties.

Net als hoe je looks sommige van je ideeën overbrengen op de mensen om je heen, is kleding ook een reacties op sociale situaties. Waarom kleed je je anders op kantoor, dan op vakantie of in het weekend, of anders op een trouwreceptie dan op een trouwfeest, of voor een BBQ dan voor een culinair restaurant, voor een date met een onbekende man, dan een afspraak met vrienden,… De sociale omstandigheden zijn verschillend. En kleding is ergens een methode waarmee je bij een sociale gebeurtenis of een bepaalde locatie toont “Ik ben aanwezig en klaar voor wat er op mijn pad komt.”
Dus nee, die kleurrijke palazzo broek, of hippe bloemetjes jurk zal ik waarschijnlijk niet aandoen om naar kantoor te gaan, of toch, misschien eventjes in een uitbundig moment… Boss here I come 😊! En ook die jeans met dat eenvoudig bloesje om een zomers terrasje te doen… tja je weet toch maar nooit wie je tegenkomt… Vorige vrijdag nog gehad… Ik had het, hoogst uitzonderlijk, niet nodig gevonden om na een namiddag met hogedrukreiniger nog ferm werk te maken van mijn looks, en vond dat ik zo ‘1’ vlug wijntje op café echt wel verdiend had… Ik ben 3 u blijven plakken, en het ‘excuus’ meerdere keren verteld… want ik voelde me toch ergens onzeker…  Tja not my style 🙂

Je aankleden doe je 50% voor je ‘publiek’, 50% van uit je persoonlijke stijl.

Individualisme in  looks moet je bewonderen en stimuleren. Vooral nu het overal bijna altijd ‘casual Friday’ is en week in week uit ‘just jeans’ hoogtij viert. Je aankleden is uitdrukking aan jezelf geven, tonen wie je bent, waarvoor je staat.  Toch moet je moet rekening houden met de communicatie die je wil overbrengen, met je publiek.  Discussie gehad met mijn hippe, alleswetende, nerdy,  krak-in-zijn-vak, rock’n’roll  leraar van op maandag, geeft lezingen in een T-shirt, met hoody en jeans.  OK individualisme moet je koesteren, maar hoodies voor 40++ voor een nogal dikwijls zakelijk publiek  (??)…  Mijn idee… doe dan gele schoenen aan, of een grasgroene jeans, of een knallende strik als je wil dwarsliggen, shockeren, arti zijn,….  Want als je geen rekening houdt met je publiek, dan kan je look wat je wil communiceren een beetje torpederen…   Wil je ernstig genomen worden op je werk, bij je zakenpartners, of je gaat solliciteren, (of zoekt een ernstig lief)…  best geen see-through blouse of een diep decolleté, of al staat die mini jurk je nog zo goed… Denk wat wil je overbrengen, wat wil je onderstrepen,  wat moet je publiek weten… op het eerste zicht.  En nee! het moet ook niet saai worden!

 

Je communiceert met je looks, met je stijl… Dus hou rekening met de antwoorden die je wil, met de reacties waar je op hoopt… Uiterlijk is belangrijk!
Dus voor je de deur uit gaat, check even met neutrale blik of je spiegelbeeld er FIFTY-LICIOUS uit ziet !

Dus hierbij de relativerende foto voluit! 

Xoxo Ninon

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.